Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kryštof Harant a „nadkonfesijní křesťanství“

Dostala se mi teď do rukou kniha Marie Koldinské o Kryštofu Harantovi s příznačným podtitulem „Cesta intelektuála k popravišti“. Glosou k příběhu tohoto muže bych rád doplnil svá včerejší a předvčerejší pojednání k tématu (ne)snášenlivosti 16. a 17. století.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564–1621) byl v našich nejnovějších dějinách mnoha českými spisovateli a publicisty opěvován jako národní hrdina a pobělohorský mučedník. Reálný portrét této tragické postavy přelomového období našich dějin načrtl v geniální zkratce historik Josef Janáček ve své monografii o Valdštejnovi:

„V únoru 1621 vedl plukovník Albrecht z Valdštejna osobně jízdní eskortu, která zatkla na hradě Pecce přestrašeného Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, muzikanta, cestovatele, spisovatele a shodou okolností i odborníka v dělostřelectvu /…/, který se se celý třásl strachy před císařovou pomstou, protože při tažení českých stavů k Vídni řídil střelbu kanónů s obdivuhodnou přesností proti oknům vídeňského hradu.“ (1)

Závěr života Kryštofa Haranta působí poněkud překvapivě, protože tento muž za celou svou kariéru vděčil právě Habsburkům. Ač pocházel jen z rytířského rodu, byl ve dvanácti letech jako páže přijat ke dvoru arciknížete Ferdinanda Tyrolského, bratra císaře Maxmiliána II. Za vlády Maxmiliánova syna Rudolfa II. byl nejprve císařským velitelem ve válce mezi habsburskou a osmanskou říší a pak významným mužem Rudolfova dvora, na císařovo doporučení povýšeným do panského stavu. „Když zemřel císař Rudolf II. (1612), jeho nástupce Matyáš si Haranta rovněž oblíbil a povýšil ho do hodnosti dvorního rady.“ (2)

V době Harantova vzestupu na společenském žebříčku u nás docházelo k polarizaci politické scény do dvou konfesijně vyhraněných bloků. Tento vývoj znemožňoval další rozvíjení fenoménu „nadkonfesijního křesťanství“, jenž se do té doby (podle odborníka na dané období profesora Josefa Války) v zemích Koruny české široce uplatňoval. Většina českých a moravských křesťanů – katolíků i protestantů – podle Války v době reformace pochopila, že „konfesionalizace nemusí vést k likvidaci jednoty křesťanského lidu tehdy, uvědomí-li si tento lid, že je přese všechny rozdíly v kultu lidem křesťanským… Jan z Pernštejna, nejmocnější pán v 1. polovině 16. století, psal, že o všech, kteří věří v Krista, věří, že jsou křesťané. Tito páni a jimi ovládané zemské obce však nemohli zabránit tomu, aby do českých zemí od počátku 17. století nepronikl averzní fundamentalismus a nestal se politickou ideologií v boji o moc mezi stavy a absolutním panovníkem.“ (3)

Podle již zmíněného životopisu Kryštofa Haranta od historičky Marie Koldinské Kryštof vyrůstal v atmosféře onoho „nadkonfesijního křesťanství“, se kterým se ztotožnil. O jeho otci Jiřím Harantovi (který byl zřejmě katolíkem, ale podle některých autorů mohl být i příslušníkem jednoty bratrské) nelze s jistotou říci o mnoho více než to, že „musel být v každém případě ovlivněn celkovou atmosférou své doby – a té se často dostává označení ,tolerance z nutnosti’.“ (4)

Za touto formulací by se mohla skrývat hypotéza, že spíše než o projev tolerantního přesvědčení šlo o výraz politického pragmatismu, případně i určitého druhu náboženské lhostejnosti. Je pozoruhodné, že ani z Harantova slavného „cestopisu“ o jeho putování do Svaté země roku 1598 (5) nelze jednoznačně vyčíst charakter jeho náboženského přesvědčení. Autor zde místy připomíná zbožného poutníka a jindy spíše jen zvědavého cestovatele, někdy barokního katolíka a jindy muže, kterého „nadkonfesijně chápaná víra oslovovala silněji než ostrá věroučná polarizace, k níž Evropa nezadržitelně spěla“. (6) Podobně neuchopitelná je i Harantova „konverze“ od katolicismu k protestantismu. (7)

„Především konfesijně ostře vyhranění historici o tomto tématu vášnivě diskutovali – kupříkladu Jan Blahoslav Čapek zastával názor, že Harant se přiklonil k evangelictví už někdy v průběhu let 1603–1609; připouštěl i možnost opakované konverze (podle této teze by byl Harant původně evangelíkem, dočasně by přestoupil ke katolictví, a následně by se vrátil ke své původní víře, popřípadě byl nejprve staroutrakvistou, poté katolíkem, a nakonec novoutrakvistou).“ (8)

Podle jiné, prameny zřejmě lépe podložené teze je třeba Harantovu „konverzi“ klást do doby blízké protihabsburskému povstání evangelických stavů. Karel Jaromír Erben například soudil, že k ní Kryštofa Haranta „přiměli přátelé a snad i ctižádost, aby se mu dostalo hodností, které tehdy český sněm svým přívržencům rozdával. Od léta 1619 zastával řadu takových úřadů. Byl komisařem nad vojenským lidem ze tří krajů, když nařídili stavové výpravu proti císařské moci; v červnu toho roku jako velitel dělostřelby dal rozkaz ke střílení, takže král Ferdinand II. byl v nebezpečí života. Později byl v hradeckém kraji členem komise, která odhadovala cenu statků odňatých katolíkům a klášterům. A když byl v srpnu zvolen za českého krále falckrabě Fridrich, jmenoval Haranta svým radou a posléze také prezidentem české komory… Zdá se však, že /Harant/ své odbojné činnosti brzy začal litovat, podle některých zpráv radil ve shromáždění stavům, aby se podrobili císaři Ferdinandovi a přijali jej za krále.“ (9)

V době, kdy už se k hranicím Českého království blížilo vojsko Katolické ligy, se Kryštof Harant ke zděšení svých bojovně protestantských přátel z povstaleckého tábora v červenci 1620 na den svatého Jakuba „objevil v katolickém svatojakubském kostele na Starém Městě pražském, aby se zúčastnil okázalého provedení své pětihlasé mše“, komponované „takovým způsobem, který předem znemožňoval její užití v rámci evangelické bohoslužby“. (10)

Byl Kryštof Harant „nadkonfesijním křesťanem“, jednajícím dezorientovaně v době, kdy se „nadkonfesijní křesťanství“ ocitalo pod koly dějin, anebo „pragmatikem“ schopným měnit své smýšlení podle momentálního politického vývoje? Jisté je každopádně to, že na případný další obrat v jeho náboženském a politickém přesvědčení už bylo v roce 1620 pozdě. Několik měsíců poté, co stavovské povstání na Bílé hoře zkolabovalo, byl Harant na svém hradě Pecka zatčen. Jeho obhajobě, podle níž byl k účasti na povstání donucen, soud neuvěřil a pozemská pouť slavného světoběžníka skončila 21. června 1621 na staroměstském popravišti.

Je třeba říci, že jeho poslední promluvy byly opravdu ryze křesťanské. Harant v nich prosil Boha, aby odpustil jeho nepřátelům, a modlil se slovy: „V Tebe jsem, Pane Bože můj, od mladosti doufal, nedej mi navěky zahanbeným býti…“ (11)

Mezi popravenými ze Staroměstského náměstí byl vedle Haranta i Diviš Černín z Chudenic, s jehož bratrem Heřmanem Kryštof Harant kdysi vykonal svoji pouť do Svaté země. Diviš Černín byl obviněn z toho, že dne 23. května 1618 vpustil jako hejtman Pražského hradu do jeho prostor povstalce, kterým tak umožnil defenestraci. „Ve víře zřejmě vlažný“ Diviš byl snad „původním vyznáním utrakvista, ale po roce 1609 se již nacházel v řadách katolíků“. (12) Po Bílé hoře se i tak ocitl mezi odsouzenými – paradoxně na rozdíl od svého bratra Humprechta, který byl členem povstaleckého direktoria, a přesto po vítězství císařských nebyl obžalován. „Snad mu pomohla přímluva dalšího z bratrů Černínů Heřmana, který stál věrně při císaři a na Bílé hoře bojoval proti českým stavům.“ (13)

Za Diviše se Heřman buď nepřimluvil, anebo jeho přímluva nebyla nic platná. Heřman Černín byl dokonce popravě vlastního bratra přítomen jako jeden ze soudců, přihlížejících staroměstské exekuci. O čtyři roky později se za něj provdala Harantova vdova Anna Salomena, která po Bílé hoře i s dětmi rychle „konvertovala“ ke katolictví, aby zachránila aspoň část statků popraveného.

Je opravdu nesnadné posoudit, jaké přesně byly u protagonistů oné pohnuté doby vztahy mezi náboženstvím a politikou, mezi vírou vyžadující oběti a „vírou“ světsky účelnou. Rozšafný katolický publicista Ladislav Jehlička ve své provokativní knize „Křik Koruny svatováclavské“ problém shrnuje těmito slovy:

„Je otázka, zdali oslavovaná česká tolerance nebyla spíše náboženská lhostejnost… Člověk se musí divit, když kolem Bílé hory neustále naráží na to, jak šlechta (o poddané nešlo) měnila víru snáze než košili. Platilo v té době: já na bráchu, brácha na mě. Manžel katolík, manželka evangelička, nebo naopak. Jeden bratr katolík, druhý bratr evangelík, aby to bylo na všechny strany dobré (Černínové). /…/ Znamenalo tu náboženství opravdu něco, nebo to byla politika?“ (14) Mám za to, že většina autorů zabývajících se daným tématem nestaví otázky takto pregnantně a zásadní rozdíl mezi tolerancí a lhostejností spíš zamlžuje. Odpovídá-li „nadkonfesijní křesťanství“ spíše náboženské lhostejnosti než silné náboženské víře, nesmělo by být podle mého názoru zaměňováno s tolerancí, protože tolerance v pravém slova smyslu pramení ze silného, nikoli slabého přesvědčení. (15)

Za její příklad v rámci našich dějin uvedeného období bych označil výrok katolického pána Jáchyma Haugvice z Biskupic, moravského zemského hejtmana na přelomu 16. a 17. století, „že by každému přál, aby spolu s ním v náboženství jednomyslný byl a víry katolické se držel, ale poněvadž to není člověku dáno, aby víru svou druhému udělovati mohl, že se musí očekávati, až by Bůh jednoho každého osvítil a mezitím žádného neutiskovati“. (16)

Na protestantské straně by se za vzácný případ skutečné (nelhostejné) tolerance dal označit Habsburkům věrný příslušník jednoty bratrské Karel Starší ze Žerotína, moravský státník, který se odmítl připojit k povstání českých stavů a prohlašoval, „že ho nic nedonutí, aby tasil meč za svou víru“. (17) Žerotínovo „pojetí víry a náboženství je ,apolitické’ a předbíhá v tomto smyslu jeho dobu o celá staletí“. (18)

Poznámky:

1) Josef Janáček, Valdštejnova smrt, 2. vyd., Praha: Mladá fronta, 1974, s. 26.

2) František Kožík, Cesta Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic a na Pecce z království Českého do Benátek, odtud do země Svaté, země Judské a dále do Egypta, a potom na horu Oreb, Sinai a sv. Kateřiny v pusté Arábii, Praha: Panorama, 1988, s. 9.

3) Josef Válka, Doba náboženské koexistence a tolerance, Přerov: Muzeum Komenského, 1995, s. 6–7.

4) Marie Koldinská, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Cesta intelektuála k popravišti, Praha–Litomyšl: Paseka, 2004, s. 24.

5) Viz poznámka 2.

6) Marie Koldinská, cit. dílo, s. 76.

7) Výraz „konverze“ píši v uvozovkách v případě, že označuje pouhou změnu konfesijní příslušnosti a ne konverzi v náboženském smyslu slova, ve smyslu změny smýšlení od sebestřednosti k lásce k Bohu a bližním (viz můj článek „Louis de Wohl: Dobývat nebe (Život svaté Kateřiny Sienské“, vyvěšený na tomto blogu 29. 4. 2012).

8) Marie Koldinská, cit. dílo, s. 238.

9) František Kožík, cit. dílo, s. 9–10.

10) Marie Koldinská, cit. dílo, s. 385.

11) Srov. František Kožík, cit. dílo, s. 11 a Marie Koldinská, cit. dílo, s. 436.

12) Kdo byl kdo v našich dějinách do roku 1918, 2. vyd., Praha: Libri, 1993, s. 52.

13) Tamtéž, s. 52.

14) Ladislav Jehlička, Křik Koruny svatováclavské, Praha: Torst, 2010, s. 20.

15) Vysvětlení protikladu mezi lhostejností k rozdílům ve víře a přesvědčení a tolerancí, která se naopak o jiné typy myšlení bytostně zajímá, podává např. filosof Milan Machovec: „Je ohromným omylem považovat člověka intolerantního za bojovného, člověka tolerantního za nebojovného. Ve skutečnosti je tomu přesně naopak: člověk intolerantní se v jádře ideového zápasu bojí, proto jej chce vyloučit a ,ukončit’ mimoideovými prostředky (násilím, zneužitím moci, diktátem atd.), naopak člověk vpravdě tolerantní se zápasu nejen nebojí, ale ideový zápas a polemika jsou mu bytostnou potřebou; nejméně právě proto, že si je vědom jisté své síly v tom ohledu, štítí se použít mimoideových prostředků. S jinak smýšlejícím polemizuje, protože se o něj v podstatě hluboce zajímá, ale z téhož důvodu jej neznásilňuje.“ (Milan Machovec, Problém tolerance v dějinách a perspektivě, Praha: Academia, 1995, s. 268.)

16) Jaroslav Mezník, „Tolerance na Moravě v 16. století“, in: Milan Machovec (ed.), Problém tolerance v dějinách a perspektivě, Praha: Academia, 1995, s. 85.

17) Josef Válka, Doba náboženské koexistence a tolerance, Přerov: Muzeum Komenského, 1995, s. 7.

18) Josef Válka, „Tolerance, či koexistence?: K povaze soužití různých náboženských vyznání v českých zemích v 15. až 17. století“, Studia Comeniana et Historica, 1988, roč. 18, č. 35, s. 72.

Autor: Vít Machálek | středa 8.8.2012 11:32 | karma článku: 17,51 | přečteno: 1352x
  • Další články autora

Vít Machálek

Hus a Komenský v Masarykově ideologii českých dějin

Dnešní velké výročí kněze Jana Husa bych rád připomněl zveřejněním svého příspěvku, předneseného dne 16. října 2014 na mezinárodním kolokviu „Hus, Komenský a česká reformace“ v Uherském Brodě.

6.7.2015 v 6:00 | Karma: 14,11 | Přečteno: 1044x | Ostatní

Vít Machálek

Dylanovo „první biblické album v rockové hudbě“

Na dnešek připadají narozeniny Boba Dylana (* 24. 5. 1941). Rád bych tuto velkou postavu posledního více než půlstoletí dějin populární hudby (ale i poesie a literatury) představil přiblížením Dylanova legendárního alba „John Wesley Harding“ z roku 1967.

24.5.2015 v 7:00 | Karma: 16,57 | Přečteno: 764x | Kultura

Vít Machálek

Je suis Bernadette

Letos v lednu se ve Francii tragicky střetla dvojí pýcha, pýcha pseudonáboženských teroristů a pýcha protináboženských rouhačů. Jejím protikladem, s nímž bych se tu chtěl ztotožnit, je pokora, ztělesněná sv. Bernadettou, jejíž svátek připadá na dnešní den.

16.4.2015 v 9:26 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1201x | Ostatní

Vít Machálek

Odpověď na Jóba

Kniha Jób je už půltřetího tisíciletí stálou inspirací myslitelům, umělcům i obyčejným lidem v jejich životních zápasech. Tento článek pojednává o ní a o Bibli, ale také o písničkářích a o C. G. Jungovi. Věnuji jej Janu Plškovi staršímu k jeho narozeninám.

27.3.2015 v 11:59 | Karma: 17,56 | Přečteno: 1624x | Ostatní

Vít Machálek

Jaro Křivohlavý: Mít pro co žít

Motto: „Blíží-li se konec života, pak se ukazuje, že řada věcí je odcházejícímu pomocí, posilou a potěšením. Tak tomu je např. s pohledem na vlastní život /.../, když v něm nachází ,dobrý smysl’, může-li říci: ,Nežil jsem marně.’“ (Jaro Křivohlavý)

7.1.2015 v 12:07 | Karma: 18,72 | Přečteno: 1049x | Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  13:47

Přímý přenos Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

Skotský premiér Yousaf po roce rezignoval, doplatil na rozchod se zelenými

29. dubna 2024  13:28

Skotský premiér Humza Yousaf v pondělí oznámil rezignaci. Po ukončení koaliční spolupráce jeho...

Jak se chystá převrat. V Německu začal proces s Říšskými občany

29. dubna 2024  7:35,  aktualizováno  13:22

Z členství v teroristické organizaci a z přípravy vlastizrádného aktu se od pondělka před soudem ve...

Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan

29. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  13:21

„Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...

  • Počet článků 74
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1407x
Jsem katolík, který přemýšlí o své víře a o poznávání Krista lidským srdcem a lidským rozumem; religionista, který přemýšlí o různých náboženstvích; historik, který přemýšlí o dějinách.

Seznam rubrik