Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Erasmus Rotterdamský a Martin Luther (část II.)

Po rozkolu mezi Lutherem a Římem z let 1520/1521 se stal Erasmus mužem „třetí cesty“, neúnavně vybízejícím katolické i luterské fundamentalisty ke smíření. Pak mezi představitelem biblického humanismu a představitelem reformace vypukl příznačný spor.

Spor o svobodu lidské vůle

Fundamentalisté na obou stranách nejenže nedbali Erasmových apelů, ale nechtěli ani samotnému Erasmovi dovolit, aby zastával svůj ekumenický postoj. Neznali jinou možnost než Erasma buď získat na svou stranu, anebo jej, člověka, který by ani na chvíli neváhal zemřít pro Krista jako prvokřesťanští mučedníci (1), poplivat jako slabocha, který evangelium ze zbabělosti zrazuje.

Erasmus několik let odolával žádostem papežů a katolických králů, aby se nevystavoval podezření z luterské hereze a napsal proti Lutherovi polemický spis. Nakonec jej však k témuž přiměli samotní luteráni, jako byl Ulrich von Hutten, který jej označil za bezcharakterního intrikána, stojícího vždy na straně vítězů, jenž „sice zná pravdu, která je na Lutherově straně, ale ze zbabělosti a slabosti přebíhá na druhou stranu fronty“. (2)

Na podobně pohrdavý dopis od samotného Luthera z dubna 1524 Erasmus Rotterdamský odpověděl, že „až doposud posloužil evangeliu víc než mnozí, kteří se jménem evangelia honosí“, varoval před hrozící krvavou vřavou a napsal: „Erasmus píšící proti tobě dost možná prospěje evangeliu víc než někteří pošetilci píšící pro tebe.“ (3)

Poté se pustil do humanistické polemiky s Lutherovým učením o (ne)svobodné vůli, resp. s jeho dogmatickým postojem v jedné z otázek, které podle Erasmova přesvědčení dogmaticky pojímány být neměly.

Lutherovi se podle jeho přesvědčení „dostalo zjevení, že jedině absolutní svoboda Boha Otce soudí, zavrhuje a zachraňuje podle svého vlastního uznání“. (4) Ohledně lidské svobodné vůle ve vztahu k Bohu jeho ústřední teze (odsouzená bulou „Exsurge Domine“) zněla: „Svobodná vůle je po prvotním hříchu záležitostí pouhého jména (res de solo titulo), a pokud činí, co je v její moci, páchá smrtelný hřích.“ (5)

Erasmus podobná tvrzení označoval za Lutherovy „paradoxy“. Už roku 1521 se distancoval od tvrzení Martina Luthera, že „všechno, co činíme, je hřích“, roku 1523 v dopisu curyšskému reformátorovi Zwinglimu mluvil o Lutherově učení o hříchu a ospravedlnění jako o „očividně absurdních hádankách“ a v následujícím roce vydal svůj hlavní Lutherově teologii věnovaný spis „O svobodné vůli“ (De libero arbitrio), označovaný také jako Diatriba. (6)

Erasmovu disputaci s Lutherem nelze interpretovat jako spor mezi zastáncem a odpůrcem lidské svobodné vůle. De libero arbitrio není manifestem jednoho ze dvou proti sobě stojících stanovisek, ale akademickým morálně-teologickým dílem, ve kterém biblicky zaměřený teolog pečlivě mapuje všechny biblické výpovědi k danému tématu včetně těch, o které se opíral Luther.

„Tato místa se objevují zejména u sv. Pavla (,nic neznamená ten, kdo sází, ani kdo zalévá, nýbrž Bůh, který dává vzrůst’), jenž kladl zásadní důraz na Boží milost. Podle Erasma tak chtěl Pavel člověka uchránit od zpupnosti. Výrazně větší počet biblických výroků ovšem svědčí pro svobodu vůle. Např. v Lukášově evangeliu: ,Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes svůj kříž a následuj mne.’ Anebo ve Starém zákoně, když Bůh promlouvá ke Kainovi: ,Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro?’ Anebo v žalmech: ,Kdo se chce dožít dobrých dnů, ten ať svůj jazyk střeží před zlem.’ A slova ,kdo chce’, jak podotýká Erasmus, přece znamenají svobodnou vůli.“ (7)

Protikladem Lutherovy kategoričnosti u Erasma není opačně zaměřená jednoznačnost, ale naopak konstatování, že na danou otázku jednoznačnou odpověď nemá. „Existují totiž otázky, které Bůh před lidmi zahalil rouškou tajemství. Pozoruhodné je, že na základě rozboru Bible dospěl Erasmus k podobnému stanovisku jako např. Kant, který, používaje pochopitelně značně odlišné terminologie než jeho holandský předchůdce, dospívá k přesvědčení, že úskalím mezi determinismem a indeterminismem nelze projít.“ (8)

Erasmus Rotterdamský ovšem o svobodné vůli vůbec nemluví ve smyslu, který tomuto výrazu dává sekulární antropologie. Zdá se dokonce, že se míjí i s Lutherovým teologicko-antropologickým východiskem, kladoucím důraz na to, že zkažená lidská přirozenost není s to konat dobro. Erasmus chce především hájit vznešený obraz Boha, který člověka obdařil velkou důstojností, zahrnující možnost svobodné volby, a kterému nelze rouhavě připisovat odpovědnost za krutosti a nespravedlnosti páchané lidmi.

V žádném případě však nezpochybňuje Lutherův důraz na Boží milost a dokonce ani netvrdí, že by s ní člověk mohl spolupracovat na své spáse. Věřící člověk se nicméně s Otcovou pomocí může učit volit dobro a odmítat zlo tak, jako se batole za pomoci svého otce učí chodit. Snad by se dalo říci, že oproti Lutherovu pojetí, ve kterém absolutní Boží svoboda vylučuje svobodu lidskou, v Erasmově pojetí Boží svoboda naopak lidskou svobodu umožňuje.

Katolický teolog, ekumenik a odborník na Luthera Otto Hermann Pesch však podstatu sporu vidí zcela jinak. Označuje Luthera za toho, kdo „uchovává katolickou tradici proti humanistickému pojmu svobody“, konkrétně proti Erasmovu pojetí, podle nějž „svobodou rozhodování (liberum arbitrium) míníme…sílu lidské vůle, skrze níž se člověk může obrátit k tomu, co vede k věčné spáse, nebo se od toho odvrátit“, které postuluje autonomní svobodu člověka vůči Bohu, jakou tradice nikdy nezastávala. (9)

Luther ovšem ve své odpovědi na Erasmův spis „O svobodné vůli“, vydané roku 1525 pod názvem „O zotročené vůli“ (De servo arbitrio), svým typickým způsobem vystupuje jako jediný povolaný interpret tradice, oprávněný deklasovat její nezpůsobilé vykladače. Erasmova Diatriba podle něj „nerozumí ničemu z Nového zákona“, „spí“, „chrápe“ a „je opilá“, Erasmus si v ní počíná jako „ateista“ atd. (10)

Lidská vůle se podle Luthera podobá oslu, vedenému buď vůlí Boží anebo vůlí satanovou. Tato zdánlivě neradostná antropologie je pro něj nesmírně útěšná: „Já sám za sebe rozhodně mohu vyznat, že i kdyby to bylo možné, nechtěl bych mít svobodnou vůli, ani bych nechtěl, aby bylo v mých rukou ponecháno cokoli, čím bych mohl sám usilovat o spásu. Nejde jen o to, že tváří v tvář tolika protivenstvím a nebezpečenstvím a útoku tolika démonů bych nebyl schopen se postavit na odpor a vytrvat, protože jeden jediný démon je mocnější než všichni lidé dohromady, takže by žádný člověk nemohl být spasen. I kdybych totiž nemusel čelit žádným nebezpečenstvím a protivenstvím, i kdyby nebyli žádní démoni, byl bych přece jen stále nucen usilovat nanejisto a svádět boj s větrnými mlýny. /…/ Ale nyní, když Bůh mou spásu vyňal z možností mé svobodné vůle, vzal ji do svých vlastních rukou a slíbil, že mě spasí nikoli na základě mých skutků či mého života, ale ze své vlastní milosti a milosrdenství, nyní jsem ubezpečen a mohu si být jistý, protože on je věrný a nelže, on je tak mocný a velký, že ho žádní démoni a žádná protivenství nebudou moci zlomit a mě mu vyrvat…“ (11)

Zde ovšem není žádné místo pro nejistotu či nejasnost, takže kdo ji připouští, není vůbec křesťan, ale skeptik. A Luther ve své odpovědi Erasmovi volá: „Pryč se skeptiky a akademiky a sem s těmi, kdo si na pevných prohlášeních zakládají ještě víc než stoikové. /…/ Nech nás pronášet pevná tvrzení a těšit se z nich a zůstaň si se svými skeptiky a akademiky, dokud i tebe nepovolá Kristus. Duch svatý není skeptik a do našich srdcí nevepsal věci pochybné či pouhé domněnky, nýbrž pevná tvrzení, tvrzení jistější a pevnější než život sám a veškerá zkušenost.“ (12)

Erasmus, šokovaný výtkami, že „pohrdá Písmem, destuuje náboženství, je nepřítelem křesťanství etc.“, nemohl nechat Lutherův útok bez odpovědi. (13) Reagoval spisem „Štítonoš hájící Diatribu proti Zotročené vůli M. Luthera“ (Hyperaspistes diatribae adversus servum arbitrium M. Lutheri), v němž mj. hájil a vysvětloval svůj „skepticismus“. Znovu zdůraznil, že jeho skeptický přístup se týká jen sporných otázek typu role svobodné vůle ve vztahu ke spáse, v žádném případě však ne ústředních článků víry; k těm se staví tak neskepticky, „že by pro ně neváhal obětovat život“. (14)

Co se týče samotné teologické antropologie, obvinil Martin Luthera, že totální negací lidské svobodné vůle „stírá rozdíl mezi člověkem a zvířetem“. (15) Na rozdíl od Luthera, pro kterého bylo vše „buď – anebo“ (buď Boží, anebo ďáblovo), Erasmus vyjádřil názor, že většina lidí je někde uprostřed mezi říší Boží a říší satanovou a „je takříkajíc na cestě k Božímu království, pokud v nich pozvolna sílí Kristus“. (16)

K nejzajímavějším bodům celé polemiky pak dozajista patří Erasmova zmínka o nekřesťanech, v Lutherově pojetí bez přijetí Boží milosti vírou v Krista ztracených. Není přece možné tvrdit, soudí humanista a milovník antiky, že by předkřesťanští velikáni typu Sókrata (o kterém v jednom ze svých spisů říká, „že se někdy jen stěží dokáže zdržet, aby se nepomodlil: ,Svatý Sókrate, oroduj za nás!’“) byli totálně zlí a zkažení. Erasmus se naopak domnívá, „že snad některým antickým myslitelům a osobnostem nemusela být odepřena ani zvláštní milost, která vede k ospravedlnění“. (17)

Po vydání „Štítonoše“ už literární polemika mezi Erasmem Rotterdamským a Martinem Lutherem dál nepokračovala. Lutherovi už Erasmus nestál za odpověď. Byl jím jen nadále nazýván „ateistou“, „nekřesťanem“ a dokonce „největším Kristovým nepřítelem“. (18) A celou Evropu už mezitím zachvátily boje a vřava – přesně tak, jak to Luther předpověděl ve spisu „O zotročené vůli“, kde psal (jistě k Erasmovu velikému zděšení) o tom, že jde o „vážnou, životně důležitou, věčnou pravdu, tak základní, že je třeba ji zastávat a hájit i za cenu života, i kdyby měl být celý svět nejenom uvržen do vřavy a boje, ale i kdyby měl být v tomto boji rozmetán na kusy a dočista zničen“. (19)

Poznámky:

1) Tuto Erasmovu ochotu k vyznavačství zdůrazňuje Hans Küng.

2) Erasmus Rotterdamský, O svobodné vůli = De libero arbitrio, Praha: OIKOYMENH, 2006, úvodní studie Davida Sanetrníka, s. 52.

3) Tamtéž, s. 55.

4) Mircea Eliade, Dějiny náboženského myšlení III: Od Muhammada po dobu křesťanských reforem, Praha: OIKOYMENH, 1997, s. 233.

5) Erasmus Rotterdamský, O svobodné vůli, s. 57.

6) Tamtéž, s. 58–59.

7) Lauren Slaterová, Pandořina skříňka: Nejvýznamnější psychologické experimenty dvacátého století, Praha: Dokořán a Argo, 2008, s. 287–288.

8) Tamtéž, s. 289.

9) Otto Hermann Pesch, Cesty k Lutherovi, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, s. 132.

10) Erasmus Rotterdamský, O svobodné vůli, s. 80.

11) Tamtéž, s. 86.

12) Tamtéž, s. 82.

13) Tamtéž, s. 89.

14) Tamtéž, s. 91.

15) Tamtéž, s. 94.

16) Tamtéž, s. 97.

17) Tamtéž, s. 98.

18) Tamtéž, s. 101.

19) Mircea Eliade, Dějiny náboženského myšlení III, s. 237.

Autor: Vít Machálek | úterý 13.12.2011 10:37 | karma článku: 14,54 | přečteno: 1555x
  • Další články autora

Vít Machálek

Hus a Komenský v Masarykově ideologii českých dějin

Dnešní velké výročí kněze Jana Husa bych rád připomněl zveřejněním svého příspěvku, předneseného dne 16. října 2014 na mezinárodním kolokviu „Hus, Komenský a česká reformace“ v Uherském Brodě.

6.7.2015 v 6:00 | Karma: 14,11 | Přečteno: 1044x | Ostatní

Vít Machálek

Dylanovo „první biblické album v rockové hudbě“

Na dnešek připadají narozeniny Boba Dylana (* 24. 5. 1941). Rád bych tuto velkou postavu posledního více než půlstoletí dějin populární hudby (ale i poesie a literatury) představil přiblížením Dylanova legendárního alba „John Wesley Harding“ z roku 1967.

24.5.2015 v 7:00 | Karma: 16,57 | Přečteno: 764x | Kultura

Vít Machálek

Je suis Bernadette

Letos v lednu se ve Francii tragicky střetla dvojí pýcha, pýcha pseudonáboženských teroristů a pýcha protináboženských rouhačů. Jejím protikladem, s nímž bych se tu chtěl ztotožnit, je pokora, ztělesněná sv. Bernadettou, jejíž svátek připadá na dnešní den.

16.4.2015 v 9:26 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1201x | Ostatní

Vít Machálek

Odpověď na Jóba

Kniha Jób je už půltřetího tisíciletí stálou inspirací myslitelům, umělcům i obyčejným lidem v jejich životních zápasech. Tento článek pojednává o ní a o Bibli, ale také o písničkářích a o C. G. Jungovi. Věnuji jej Janu Plškovi staršímu k jeho narozeninám.

27.3.2015 v 11:59 | Karma: 17,56 | Přečteno: 1624x | Ostatní

Vít Machálek

Jaro Křivohlavý: Mít pro co žít

Motto: „Blíží-li se konec života, pak se ukazuje, že řada věcí je odcházejícímu pomocí, posilou a potěšením. Tak tomu je např. s pohledem na vlastní život /.../, když v něm nachází ,dobrý smysl’, může-li říci: ,Nežil jsem marně.’“ (Jaro Křivohlavý)

7.1.2015 v 12:07 | Karma: 18,72 | Přečteno: 1049x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  9:48

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Soud rozhodne v případu upálení družky. Bylo to italské manželství, říká obžalovaný

25. dubna 2024  9:45

Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 74
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1407x
Jsem katolík, který přemýšlí o své víře a o poznávání Krista lidským srdcem a lidským rozumem; religionista, který přemýšlí o různých náboženstvích; historik, který přemýšlí o dějinách.

Seznam rubrik